Instytut Sztuk Plastycznych i Konserwacji Dzieł Sztuki

Kontaktul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń
e-mail: artinstytut@umk.pl

BIBLIA GUTENBERGA W RĘKACH BADACZY I KONSERWATORÓW Z WSzP

Zdjęcie ilustracyjne

28 marca 2025 roku nastąpiło uroczyste otwarcie wystawy stałej Muzeum Diecezjalnego w Pelplinie, „Wokół Pelplińskiej Biblii Gutenberga”.

Wyeksponowanie tego cennego cymelium – jedynego egzemplarza Biblii Gutenberga w Polsce – jest możliwe dzięki realizacji projektu badawczo-konserwatorskiego pod kierunkiem prof. Juliusza Raczkowskiego, „Ratujemy Pelplińską Biblię Gutenberga”. Projekt ten, przeprowadzony przez wieloosobowy zespół badaczy i konserwatorów dziedzictwa kodykologicznego, objął trzy zasadnicze elementy: badania, konserwację-restaurację oraz digitalizacje i upowszechnienie on-line obu tomów Biblii. W chwili obecnej znajduje się na finalnym etapie – integracji wyników badań i przygotowania specjalistycznej monografii.

Zaangażowane w niego zostały dwa zespoły – badawczo-konserwatorski z Wydziału Sztuk Pięknych UMK (dr Jolanta Czuczko, dr Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska i Joanna Sroka z Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry oraz Arletta Piasecka z Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby Kamiennej UMK, a także dr hab. Monika Jakubek-Raczkowska, prof UMK oraz Weronika Brączkowska) oraz zespół badawczy z Centre for the Study of Manuscript Cultures (CSMC) na Uniwersytecie w Hamburgu. Ponadto zaangażowana została duża grupa specjalistów w zakresie badań nad dziedzictwem kulturowym z innych ośrodków naukowych

Pelplińskie otwarcie poprzedził 6-tygodniowy pokaz Biblii w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obu wydarzeniom towarzyszy wieloautorska monografia „Pelplińska Biblia Gutenberga w rękach badaczy i konserwatorów” wydana przez wydawnictwo Bernardinum. 

Autorem scenariusza i koncepcji aranżacji oraz kuratorem wystawy jest dr hab. Juliusz Raczkowski, prof. UMK. Projekty tablic informacyjnych wykonał dr hab. Zdzisław Mackiewicz, prof. UMK z Katedry Grafiki. Wystawa ogniskuje uwagę widzów na dziele Gutenberga, jej narracja jest punktowa i symboliczna, pozbawiona rozbudowanej warstwy opisowej: pokazuje Biblię w kontekście jej historii (zwłaszcza najnowszej, związanej z trudnymi losami wojennymi i rewindykacją), eksponuje też rolę wynalazku Gutenberga dla transmisji tekstu biblijnego (od kodeksów rękopiśmiennych, przez Biblię Gutenberga i edycje nowożytne w językach narodowych, w tym ilustrowane, po Biblię Tysiąclecia i teksty biblijne online). 

Digitalizacja Biblii dostępna jest TUTAJ

Fotografoie w galerii: Weronika Brączkowska, Monika Jakubek-Raczkowska 

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture.